Właściciele firm coraz chętnie korzystają z usług biur rachunkowych, które zapewniają prowadzenie księgowości, kadr i płac, a często także doradztwo finansowe i księgowe. Dlatego też posiadanie własnego biura rachunkowego wydaje się być ciekawym, a co najważniejsze dochodowym pomysłem na biznes. Otwieranie biura rachunkowego – jak zrobić to dobrze?
Wybór lokalizacji
Biuro rachunkowe nie powinno znajdować się w miejscu, do którego trudno jest się dostać. Dobrze, gdy właściciel biura zapewni przynajmniej klika miejsc parkingowych dla swoich klientów – ostatecznie nawet szybkie dostarczenie dokumentów wymaga zaparkowania samochodu. Problem wyboru właściwej lokalizacji odchodzi na dalszy plan, jeśli biuro nastawione jest głównie na świadczenie usług online. Niemniej jednak warto być dostępnym również dla klientów, którzy chcieliby przynajmniej od czasu do czasu osobiście porozmawiać z księgowym czy też wyjaśnić niezrozumiałe kwestie.
Zakres usług i ich cena
Właściciel biura rachunkowego musi przede wszystkim zastanowić się nad zakresem świadczonych usług. Obecnie niemal każde biuro rachunkowe prowadzi księgowość pełną oraz uproszczoną, a także dokumentację kadrowo-płacową. Warto jednak nieco poszerzyć swoją ofertę, co pomoże przyciągnąć klientów. Biura rachunkowe coraz częściej zajmują się także:
- doradztwem finansowym,
- sporządzaniem sprawozdań dla różnych instytucji zewnętrznych (na przykład dla banków czy GUS),
- doradztwem podatkowym,
- polubowną windykacją należności klienta.
Dla klientów bardzo ważne jest bowiem powierzenie niemalże pełnej opieki nad swoją księgowością, finansami i podatkami jednemu biuru rachunkowemu. Właściciel biuro powinien również pamiętać o ustaleniu właściwych cen świadczonych usług. Nie mogą być one zbyt wysokie, szczególnie że obecnie na rynku konkurencja wśród biur rachunkowych jest duża. Nie warto jednak specjalnie ich zaniżać, ponieważ może okazać się, że nasza działalność nie będzie wtedy przynosić oczekiwanych zysków.
Ubezpieczenie OC
Otwierając biuro rachunkowe nie można zapomnieć o wykupieniu ubezpieczenia OC. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w większości przypadków pozostaje ono obowiązkowe. Zwolnione z niego mogą być biura, które prowadzą tylko i wyłącznie podatkową księgę przychodów i rozchodów. Niemniej jednak zawsze warto się ubezpieczyć, ponieważ posiadanie odpowiedniego zabezpieczenia stanowi dobrą reklamę i świadczy o odpowiedzialności biura rachunkowego. Minimalna kwota ubezpieczenia OC to obecnie 10 tysięcy euro, lecz oczywiście możemy zdecydować się na wyższą sumę ubezpieczeniową pamiętając tym samym, że składka może znacząco wzrosnąć. Jeśli nie posiadamy wystarczających środków, aby opłacić składkę jednorazowo, to większość ubezpieczycieli oferuje możliwość zapłaty w kilku ratach. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie szczególnie na początku prowadzenia działalności.
Reklama dźwignią handlu
Właściciel jakiejkolwiek firmy musi pamiętać o dobrej i skutecznej reklamie. W przypadku biur rachunkowych jest to bardzo istotne, gdyż na rynku obecnie działa ich dużo. Jeśli nie przebijemy się i nie dotrzemy do klienta, ten z pewnością nie będzie nas na siłę szukał. Warto zainwestować w reklamę lokalną – banery bądź ulotki. Możemy również pomyśleć o ogłoszeniu w gazecie lokalnej czy na stronie internetowej miasta lub gminy. Na drzwiach biura powinien znaleźć się czytelny z daleka szyld. Pamiętajmy również o reklamie internetowej. Należy przede wszystkim stworzyć dobrej jakości stronę internetową, która będzie odpowiedni pozycjonowana.